Κυριακή 22 Νοεμβρίου 2015

«Αν το παιδί δεν γράφει κάθε μέρα μία σελίδα, μην περιμένετε ποτέ να γράψει»

Ο Ιωάννης Καζάζης, πρόεδρος του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας ζητά στροφή στις παραδοσιακές δεξιότητες της γραφής

14:46   10/11/2015


«Αν το παιδί δεν γράφει κάθε μέρα μία σελίδα, μην περιμένετε ποτέ να γράψει. Αν γράφει πέντε εκθέσεις ή δέκα τον χρόνο, τι έγινε; Δεν έγινε τίποτε… Το παιδί πρέπει να γράφει κάθε μέρα».
Ο Ιωάννης Καζάζης, πρόεδρος του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας (ΚΕΓ), οµότιµος καθηγητής του Τμήματος Φιλολογίας, της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ, μιλά για την επίκαιρη, όσο ποτέ άλλοτε, ανάγκη στροφής του ελληνικού σχολείου στις παραδοσιακές δεξιότητες της γραφής και ανάγνωσης ακριβείας, ως απάντηση στην αποσυγκέντρωση, που συνεπάγεται η έκθεση των μαθητών στα νέα ψηφιακά μέσα.
Σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, με αφορμή τη συμπλήρωση 20 ετών λειτουργίας του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας -εποπτευόμενο από το υπουργείο Παιδείας Εθνικό Ίδρυμα για τη Γλώσσα- ο καθηγητής επισημαίνει την ανάγκη δημιουργίας μίας κουλτούρας γραφής, με έμφαση στη μεσαία κλίμακα, ήτοι ο μαθητής να μπορεί να συνοψίζει κάποιο θέμα σε μία σελίδα, με συνοχή και γλωσσική ακρίβεια και εξηγεί, πώς «η ψηφιακότητα με εκπαιδευτικό νου και παιδευτική αξία» δύναται να ενσωματώσει, με τρόπο δημιουργικό, τις νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση. Προτείνει δε να εφαρμοστούν στο ελληνικό σχολείο τα «national standards for language» και εκτιμά πως οι φωτισμένοι δάσκαλοι μπορούν να απαλλάξουν τους μαθητές τους από την «καταδίκη της παπαγαλίας», ενώ υποστηρίζει ότι ένα μέτριο ή κακό σχολικό βιβλίο δε συνιστά απροσπέλαστο εμπόδιο σε ένα εκπαιδευτικό μοντέλο με στόχους και αρχές.
Σκοπός του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, που υπηρετείται μέσα από τα προγράμματα και τις δράσεις του, είναι η εισαγωγή μίας νέας κουλτούρας γραφής στα προγράμματα διδασκαλίας των Ελληνικών. «Το σημαντικό είναι να ανταποκριθούμε στις ανάγκες της εποχής. Ένας εργοδότης θέλει τον υπάλληλο ή το στέλεχος, που θα μπορεί να συνοψίσει αυτό, το οποίο θέλει να πει, μέσα σε μία σελίδα, π.χ. να γράψει το executive summary, ή να διαβάσει ένα νομοθέτημα, να σταχυολογήσει τα στοιχεία, που ενδιαφέρουν, και σε μία - δύο σελίδες να προτείνει, τι πρέπει να γίνει, με μεγάλη σαφήνεια. Αυτό όλοι διαμαρτύρονται ότι οι δικοί τους άνθρωποι δε μπορούν να το κάνουν. Τι σημαίνει αυτό; Ότι δεν έχουν τη δυνατότητα να γράψουν αυτό που λέμε, στη μεσαία κλίμακα της σύνθεσης'», λέει ο κ. Καζάζης.
Όπως διευκρινίζει, αυτό συμβαίνει, διότι «έκθεση στο σχολείο μαθαίνουμε να γράφουμε σε 3-4 σελίδες, εδώ και 20 χρόνια ο Χρήστος Τσολάκης έβαλε τη δημιουργία της παραγράφου, το κύτταρο του λόγου- έχουμε δηλαδή τη μικρή κλίμακα και τη μεγάλη, όμως μας λείπει η μεσαία κλίμακα, να μπορούμε, σε 250 ή 300 λέξεις, να συνοψίσουμε τα πράγματα, με συνοχή και με γλωσσική ακρίβεια».
«Δημιουργούμε, λοιπόν, μία κουλτούρα γραφής στη μεσαία κλίμακα, ώστε το project του παιδιού να μην είναι μεγάλο, να είναι ένας σύντομος, ακριβής και συνεκτικός λόγος. Αυτό γίνεται με την προσήλωση και την καθημερινή γραφή. Αν το παιδί δε γράφει κάθε μέρα μία σελίδα, μην περιμένετε ποτέ να γράψει. Αν γράφει πέντε εκθέσεις ή δέκα τον χρόνο τι έγινε; Δεν έγινε τίποτε… Το παιδί πρέπει να γράφει κάθε μέρα, σε οποιοδήποτε μάθημα, θρησκευτικά, αρχαία, λατινικά, γεωγραφία ή οτιδήποτε…», προσθέτει ο καθηγητής.
Γράφουμε μία σελίδα την ημέρα… Συνιστά η προτροπή αυτή επιστροφή σε εκπαιδευτικές μεθόδους του παρελθόντος; «Θα σας έλεγα ότι δεν είναι καθόλου του παρελθόντος, ίσα- ίσα είναι πολύ επίκαιρα τώρα, ανάγνωση και γραφή αυτού του είδους», απαντά ο κ.Καζάζης, εξηγώντας ότι «σήμερα στο διαδίκτυο ο μαθητής βρίσκει τα πάντα και έχει όλες τις ευκολίες, όμως εκεί, στην ανάγνωση, η τεράστια δύναμη της αυτοσυγκέντρωσης χάνεται, καθώς η οθόνη του έχει το κομμάτι που ζήτησε, τις πληροφορίες, που είναι 3-4 αράδες και παραδίπλα έχει οδηγίες πλοήγησης, φωτάκια που ανάβουν, διαφημίσεις και αυτό αμέσως αποσυγκεντρώνει το παιδί, με αποτέλεσμα η γραφή πολλές φορές να είναι cut and paste».
«Ο κριτικός αναγνώστης του σχολείου δεν είναι το παιδί, που παίρνει τη σελίδα, την αποστηθίζει και σαν το φωτοτυπικό μηχάνημα την αναπαράγει, αλλά το παιδί, το οποίο του δίνεις ένα πρόβλημα, ξέρει να πλοηγηθεί, να μαζέψει από τους ψηφιακούς πόρους αυτά που του χρειάζονται, με τους κανόνες της λογικής, κάνει το ξεκαθάρισμα, μετά συνθέτει γράφοντας πραγματικά ένα καλό ελληνικό κείμενο και με τους κανόνες της ρητορικής το παρουσιάζει, για να πείσει. Αυτό πρέπει να κάνει το σχολείο και αυτό βοηθάμε εμείς τα παιδιά να κάνουν» επισημαίνει ο πρόεδρος του ΚΕΓ.
Πηγή : www.newsbeast.gr

Δευτέρα 12 Οκτωβρίου 2015

Scratch Day

Στο πλαίσιο του 4ου Πανελλήνιου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου Κεντρικής Μακεδονίας «Αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στη διδακτική πράξη», Θεσσαλονίκη, 8-9 Απριλίου 2016, διοργανώνεται η «γιορτή Scratch Day» «Scratch Day – Thessaloniki 2016» (http://day.scratch.mit.edu/events/896/) το Σάββατο 9 Απριλίου 2016.
Αν θα θέλατε στο πλαίσιο της «Scratch Day – Thessaloniki 2016» (http://day.scratch.mit.edu/events/896/ ) να παρουσιάσετε εκπαιδευτικά σενάρια, εργαστηριακές δραστηριότητες (tutorials & workshops), προσωπικά έργα, εργασίες μαθητών στο Scratch, σας προσκαλούμε να υποβάλετε τις εργασίες σας για κρίση.
Οι εργασίες θα πρέπει να είναι πρωτότυπες και να έχουν την μορφή των προτύπων όπως αναρτήθηκαν στη σελίδα http://4syn-thess2016.ekped.gr/ergasies/ .
Αποστολή εργασιών σύμφωνα με τις οδηγίες μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη διεύθυνση thess2016.works@gmail.com.
Προσοχή! Κατά τη συμπλήρωση του Δελτίου υποβολής εργασίας, αφού επιλέξετε τον τύπο εισήγησης, θα επιλέξετε ως θεματικό άξονα: Scratch Day.
Υπεύθυνη διοργάνωσης: Δρ. Κατερίνα Γλέζου, Καθηγήτρια Πληροφορικής, glezou@gmail.com
Πηγή : 4syn-thess2016.ekped.gr

Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2015

76ος Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός (Π.Μ.Δ.) στα Μαθηματικά «Ο ΘΑΛΗΣ»

Σχετικό έγγραφο: το με αρ. πρ. 140576/Δ2/09-09-2015 εισερχόμενο έγγραφο του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ.

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (Ε.Μ.Ε.) διοργανώνει τον 76ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό (Π.Μ.Δ.) στα Μαθηματικά, «Ο ΘΑΛΗΣ», το Σάββατο 14 Νοεμβρίου 2015 και ώρα 9.00 π.μ.
Ο διαγωνισμός απευθύνεται στους μαθητές των Β΄ και Γ΄ τάξεων των Γυμνασίων, καθώς και όλων των τάξεων των Γενικών και των Επαγγελματικών Λυκείων της χώρας. Οι δηλώσεις συμμετοχής των ενδιαφερομένων θα υποβληθούν στο σχολείο που φοιτούν, μέχρι και την Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2015, και θα διαβιβασθούν άμεσα στις Διευθύνσεις όπου ανήκουν.
Οι Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα συγκροτήσουν τις τοπικές νομαρχιακές επιτροπές σε συνεργασία με τα τοπικά παραρτήματα της Ε.Μ.Ε. (όπου αυτά υπάρχουν) για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού και θα ορίσουν τα εξεταστικά κέντρα και τους επιτηρητές.
Ο διαγωνισμός θα διαρκέσει τρεις (3) ώρες και θα απαρτίζεται μόνο από θέματα πλήρους ανάπτυξης, γι’ αυτό θα απαιτηθούν κόλλες αναφοράς.
Τα γραπτά των μαθητών από κάθε εξεταστικό κέντρο θα αποσταλούν για βαθμολόγηση στην Επιτροπή Διαγωνισμών της Ε.Μ.Ε. στην Αθήνα ή στα κατά τόπους Παραρτήματά της (όπου αυτά υπάρχουν). Tα αποτελέσματα του διαγωνισμού θα αποσταλούν στις τοπικές Νομαρχιακές Επιτροπές για βράβευση των μαθητών που θα διακριθούν.
Οι μαθητές, που θα διακριθούν στο διαγωνισμό «Ο ΘΑΛΗΣ», θα κληθούν να συμμετάσχουν στον επόμενο διαγωνισμό «Ο ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ», που θα διεξαχθεί στις 16 Ιανουαρίου 2016. Στη συνέχεια, οι διακριθέντες στον «ΕΥΚΛΕΙΔΗ» θα λάβουν μέρος στο διαγωνισμό «Ο ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» στις 27 Φεβρουαρίου 2016, προκειμένου να επιλεγεί η Εθνική ομάδα που θα λάβει μέρος στην 33η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα (Αλβανία, Μάιος 2016), στην 20η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα Νέων (Ιούνιος 2016) και στην 57η Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιάδα (Χονγκ Κονγκ, Ιούλιος 2016).
Η συμμετοχή των μαθητών στο διαγωνισμό είναι προαιρετική και η συμμετοχή των εκπαιδευτικών εθελοντική.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στην Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (Ε.Μ.Ε.) Πανεπιστημίου (Ελευθερίου Βενιζέλου) 34, 106 79 Αθήνα, στα τηλέφωνα: 210-36.16.532, 210-36.17.784, στο fax: 210-36.41.025, στο e-mail: info@hms.gr και στην ιστοσελίδα: www.hms.gr .
Παρακαλούμε να ενημερώσετε τα σχολεία της αρμοδιότητάς σας.

Σημειώνεται ότι η μετακίνηση και η συμμετοχή των σχολικών μονάδων στον εν λόγω μαθητικό διαγωνισμό θα γίνει χωρίς δαπάνη για το Δημόσιο.

Περισσότερα στο αντίστοιχο έγγραφο :



Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου 2015

Τα σχολικά βιβλία μαθηματικών (ανανέωση 15/08/2015)

Μια εξαιρετική προσπάθεια από το συνάδελφο Παύλο Τρύφων που μάζεψε με προσωπική δουλειά όλα τα σχολικά βιβλία των μαθηματικών (και σε κάποιες περιπτώσεις με τα λυσιάρια τους) στην παρακάτω σελίδα :

Τα σχολικά βιβλία μαθηματικών (ανανέωση 17/8/’15)

 

Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2015

Τι μάθατε από μένα; (η σημαντικότερη ερώτηση ενός εκπαιδευτικού).

αν θέλουμε να πετύχουμε στο 100% την απομνημόνευση και κατανόηση των γνώσεων τότε θα πρέπει να προσφέρουμε στα παιδιά αυτά που τα ενδιαφέρουν πραγματικά και που τα συγκινούν.
Σύμφωνα με τους σύγχρονους ειδικούς παιδαγωγούς στην μνήμη των παιδιών από το σχολείο μένουν τα εξής:
  • 10 % από αυτά που διαβάζουν
  • 20 % από αυτά που ακούνε
  • 30 % από αυτά που βλέπουν
  • 50% από αυτά που ακούνε και βλέπουν
  • 70 % από αυτά που λένε τα ίδια τα παιδιά
  • 90 % από αυτά που λένε και κάνουν τα ίδια τα παιδιά 
Δεν θα διαφωνήσω, απλά θα τολμήσω να πω ότι, κατά την προσωπική μου άποψη, αν θέλουμε να πετύχουμε το 100% τότε θα πρέπει να προσφέρουμε στα παιδιά αυτά που τα ενδιαφέρουν πραγματικά και που τα συγκινούν.
Η ερώτηση που βασανίζει το μυαλό ενός εκπαιδευτικού που αγαπάει την δουλειά του και που θα ήθελε να απευθύνει στους μαθητές του είναι μια: «Τι μάθατε από μένα;». Ενδεχομένως οι απαντήσεις να ήταν τελείως διαφορετικές από αυτές που θα περίμενε.
Ακούστε μια ιστορία βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα και θα καταλάβετε τι εννοώ.
ΠΡΙΝ από πολλά χρόνια ένα παιδί, ο Αλέξανδρος, επιστρέφει στην Ελλάδα έχοντας ζήσει τα πρώτα 10 χρόνια της ζωής του στην Αυστραλία. Η πρώτη του μέρα στο ελληνικό σχολείο και στην 5η δημοτικού του επιφυλάσσει μερικές εκπλήξεις. Το μάθημα αρχίζει και αυτός παρακολουθεί αποσβολωμένος τα άλλα παιδιά να κοιτάνε τον δάσκαλο να γράφει στον πίνακα κάτι αριθμούς και μετά να τους αντιγράφουν στο τετράδιό τους. Μετά ακολουθεί ένα μεγαλύτερο σοκ όταν ο δάσκαλος λέει στα παιδιά να βάζουν καπελάκια πάνω από τα κλάσματα. Ο Αλέξανδρος φυσικά δεν μπορεί συμβαδίσει και τρέμει στην ιδέα ότι ο δάσκαλος θα τον καταλάβει. Όπερ και εγένετο. Ο δάσκαλος με ύφος κάπως επικριτικό ζητάει από τον Αλέξανδρο να σηκωθεί στον πίνακα. Ο Αλέξανδρος προσπαθεί να μην βάλει τα κλάματα και ανεβαίνει στον πίνακα όπου ο δάσκαλος του ζητάει να προσθέσει δύο ετερώνυμα κλάσματα. Ο Αλέξανδρος του λέει αμέσως το αποτέλεσμα της πράξης, πράγμα που εκνευρίζει τον δάσκαλο ο οποίος σχεδόν διατάζει τον Αλέξανδρο να βάλει καπελάκια. Εκείνος αντί να βάλει καπελάκια πάνω από τα δύο κλάσματα ζωγραφίζει στον πίνακα δύο ομάδες από καπέλα τύπου καουμπόικα και διαγράφοντας κάποια από αυτά βρίσκει το σωστό αποτέλεσμα. Τα παιδιά από κάτω γελάνε και ο δάσκαλος βγάζει ατμούς από τα αυτιά. Ο Αλέξανδρος κάθε άλλο παρά να κοροϊδέψει τον δάσκαλο ή να κάνει τον ξύπνιο ήθελε. Είχε μάθει βλέπετε τα κλάσματα στο σχολείο στην Αυστραλία με μπαλάκια ,με κουτούκια, με τριγωνάκια και να που τώρα στο ελληνικό σχολείο του λένε να χρησιμοποιήσει καπελάκια. Αυτό που δεν μπορούσε να καταλάβει είναι γιατί τα καπελάκια στην Ελλάδα μπαίνουν ανάποδα, με το κοίλο μέρος προς τα πάνω.
ΣΗΜΕΡΑ μετά από πολλά χρόνια ο Αλέξανδρος της πιο πάνω ιστορίας είναι καθηγητής φυσικής σε ένα δημόσιο σχολείο της Αττικής. Πριν από λίγο καιρό κάποιοι παλιοί του μαθητές τον κάλεσαν σε ένα πάρτι τύπου reunion που οργάνωσαν όσοι τέλειωσαν ένα  Λύκειο των βορείων προαστίων το 2009. Ο Αλέξανδρος δέχτηκε να πάει με μεγάλη χαρά γιατί είχε δεθεί με εκείνα τα παιδιά. Μόλις έφτασε στο πάρτι έγινε δεχτός με επιφωνήματα χαράς από τους πρώην μαθητές του. Αναπόφευκτα η κουβέντα γύρισε στο 2009. Ο Αλέξανδρος δεν μπορούσε να αντισταθεί στον πειρασμό να ρωτήσει τι έχει μείνει στα παιδιά από το δικό του μάθημα. Οι απαντήσεις που πήρε τον αιφνιδίασαν. «Κύριε θα σας πούμε αλλά μην στεναχωρηθείτε. Από την ύλη της φυσικής του σχολείου δεν θυμόμαστε σχεδόν τίποτα. Θυμόμαστε όμως με κάθε λεπτομέρεια τη φυσική της πραγματικής ζωής, δηλαδή αυτή που εξηγεί τα περίεργα φυσικά φαινόμενα που βλέπουμε γύρω μας. Αυτή που φανερώνει τη μαγεία, όπως μας λέγατε τότε. Επίσης είναι ακόμα ζωντανές στην μνήμη μας οι ανέκδοτες ιστορίες που μας λέγατε κάθε φορά για κάποιο μεγάλο φυσικό πριν μας πείτε τον νόμο που είχε ανακαλύψει. Θυμόμαστε ότι ποτέ δεν ερχόμασταν με βαριά καρδιά στο μάθημά σας και ότι ο χρόνος κύλαγε νεράκι. Είχατε ένα τρόπο να μας κάνετε να σας παρακολουθούμε και αυτός ήταν ο έρωτας που είχατε με την φυσική. Ήταν σαν κάθε φορά να παρακολουθούσαμε ζωντανά ένα λαβ στόρι. Μάλιστα αυτό σας το πάθος το είχαμε νιώσει και εμείς, ήταν κολλητικό. Με τίποτα δεν πρόκειται να ξεχάσουμε τα μικρά σκετς που παίζαμε όπου οι ρόλοι που μας μοιράζατε ήταν τα ηλεκτρόνια, τα πρωτόνια, τα μόρια. Μέχρι και σήμερα λέμε στις παρέες μας τις ατάκες σας. Θυμάστε κύριε το “το ηλεκτρικό ρεύμα είναι ένα ρέιβ πάρτι μέσα σε ένα κινούμενο λεωφορείο” ή το“ το επαγωγικό ρεύμα περνάει μόνιμη εφηβεία, αντιδρά στην αιτία που το δημιούργησε”; Αυτά κύριε και άλλα πολλά δεν ξεχνιούνται με τίποτα. Όπως και εκείνα τα πειράματα φυσικής που κάναμε στο εργαστήριο και που βλέπαμε να συμβαίνουν πράγματα που ήταν κόντρα στη δική μας πρόβλεψη και παιδική λογική. Και εσείς είχατε πάντα το ίδιο τεράστιο χαμόγελο όταν βλέπατε την έκπληξη στο πρόσωπό μας. Όμως παρόλο που στη φυσική στις εξετάσεις γράψαμε πολύ καλά σήμερα αυτό που μας έχει μείνει χαραγμένο στο μυαλό δεν έχει να κάνει καθόλου με φυσική. Είναι οι λίγες αλλά πολύ σημαντικές για μας συζητήσεις που κάναμε μαζί όπου τις ονομάζατε «αντίστροφες» όπου αντί να μας μαθαίνετε εσείς πράγματα μας λέγατε να διαλέξουμε ένα θέμα που μας καίει και να σας το αναπτύξουμε. Θυμόμαστε πόσο μας εκνευρίζατε όταν την ώρα που εμείς σας λέγαμε για κάτι που μας βασάνιζε εσείς μας απαντάγατε: “βαριέμαι”, “δεν νιώθω τίποτα”, “δεν με αφορά”, “συγνώμη αλλά θα πάρω ένα υπνάκο”. Βέβαια είχαμε καταλάβει ότι τα λέγατε για να μας ιντριγκάρετε και υπήρχαν παιδιά που οι μόνες φορές που είχαμε ακούσει τη φωνή τους ήταν σε αυτές τις «αντίστροφες» συζητήσεις. Ακόμα θυμόμαστε την τελευταία φράση που μας είπατε πριν ξεσκολίσουμε: “Να μιλάτε με επιχειρήματα αν θέλετε οι άλλοι να σας ακούνε .Και να τους πείθετε ότι αυτά που τους λέτε τους αφορούν ακόμα και αν κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει”. Και, κύριε, το πιο σημαντικό πράγμα που θυμόμαστε από το μάθημά σας είστε τελικά εσείς ο ίδιος και η σχέση που είχαμε μαζί σας». Ο Αλέξανδρος προσπαθεί απεγνωσμένα να κρύψει την συγκίνησή του με αυτά που του λένε τα παιδιά. Καθόλου δεν τον έχει πειράξει που δεν θυμούνται και πολλά από τη φυσική που τους δίδαξε. Εξάλλου σήμερα δεν νιώθει καθόλου σαν καθηγητής ,νιώθει σαν εκείνους τους παραμυθάδες που βλέπουν ότι το παραμύθι που είπαν κάποτε συνεχίζει να λέγεται από εκείνους που το είχαν ακούσει.                    
Δημήτρης Τσιριγώτης. Φυσικός
Πηγή : ekpaideytikos.gr

Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2015

Η δύναμη του εγκεφάλου είναι μαθηματική

Ν. Λυγερός
Δεν υπάρχει εγκέφαλος που δεν σκέφτεται μαθηματικά απλώς είναι σπάνιοι αυτοί που το συνειδητοποιούν. Είναι βέβαια θέμα δομής και πλαστικότητας αλλά επίσης και οργανικής ιδιομορφίας μιας και ο εγκέφαλος ζει για το μετά επειδή έχει την πολυτέλεια να σκεφτεί με τη νοημοσύνη και να πράξει μέσω της σκέψης του, γι’ αυτό το λόγο μοιάζει με τα άλλα ανθρώπινα όργανα αλλά κανένα βέβαια δεν του μοιάζει αφού εκ φύσης έχει μια χαμαιλεοντική συμπεριφορά. Είναι ικανός να λειτουργήσει με το νευρωνικό δίκτυο, τυπολογικά πάνω σε μία πολλαπλότητα με ιδιομορφίες, σχέσεις και δομές για να παράγει υπερδομές που διασχίζουν τα χρονικά περιθώρια μέσω της υπέρβασης αφού έχει εντοπισθεί η σειρά των εμποδίων που θα καθορίσει την πορεία της επίλυσης μέσα στο αόρατο της νοόσφαιρας. Έτσι μετά την κρίσιμη μάζα και τη νοημοσύνη έρχεται μετανοημοσύνη δηλαδή η σκέψη που με την σκέψη της θα συνειδητοποιήσει ότι λειτουργεί μ’ ένα τεχνικό υπόβαθρο των μεταμαθηματικών. Έτσι ενσωματώνοντας κομμάτια τελειότητας δηλαδή θεώρημα, η σκέψη αποκτά τεχνικές για τον τρόπο που πρέπει να σκέφτεται για να οδηγηθεί σε αυτή τη συνέχεια που ονομάζουμε λογική. Κι αν αυτή θα ενισχύσει τη μαθηματική δύναμη με την ορθολογικότητα των συλλογισμών, αλλά και την επαγωγή εις άτοπον. Έτσι ο εγκέφαλος αποκτά ικανότητες λόγω των ιδιοτήτων των μαθηματικών που έχουν αξιοποιηθεί με στρατηγικό τρόπο για να επιλύει όλο και νεότερα αλλά και περισσότερα προβλήματα που μετατρέπει σε μαθήματα ζωής.
Πηγή : www.lygeros.org

Εφημερίες εκπαιδευτικών: 15 ενέργειες που πρέπει να γίνουν από την αρχή του σχολικού έτους

5503f9a47b188bc681b75ea5fdb3147e_L

 

Παρακάτω θα βρείτε συμβουλές για τις εφημερίες των εκπαιδευτικών της Α/θμιας αλλά και κάποιες για την Β/θμια εκπαίδευση.  Πολλές από αυτές δεν αναφέρονται στο θεσμικό πλαίσιο εφημεριών αλλά ίσως αποδειχτούν πολύ χρήσιμες.

Ο εφημερεύοντας εκπαιδευτικός που βέβαια  αποσκοπεί κατά κύριο λόγο στην ασφάλεια των μαθητών, θα πρέπει να διαφυλάξει και την ίδια του την καριέρα ή και την ίδια του την οικογένεια από μια τυχόν απώλεια της εργασίας του από ένα ατύχημα μαθητή.

Ο εφημερία των εκπαιδευτικών στα σχολεία προσδιορίζεται βασικά από το σχετικό θεσμικό πλαίσιο που σε όλους τους εκπαιδευτικούς  είναι γνωστό. Όμως αυτό δεν είναι αρκετό για να εξασφαλίσει συνθήκες ασφάλειας στο μαθητή αλλά και στην επαγγελματική καριέρα του εκπαιδευτικού. Εξαρτάται από τις ιδιαίτερες συνθήκες και ανάγκες του κάθε σχολείου καθώς και  από τη συνολική αντιμετώπιση τους ζητήματος από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Ο εφημερεύοντας εκπαιδευτικός που βέβαια  αποσκοπεί κατά κύριο λόγο στην ασφάλεια των μαθητών, θα πρέπει να διαφυλάξει και την ίδια του την καριέρα ή αλλιώς την ίδια του την οικογένεια από μια τυχόν απώλεια της εργασίας του από ένα ατύχημα μαθητή.

Ενέργειες που πρέπει να κάνει η Διεύθυνση του σχολείου καθώς και οι εκπαιδευτικοί του, οι οποίες δεν αναφέρονται στο σχετικό θεσμικό πλαίσιο ή μερικές φορές ενώ προβλέπονται, παραμελούνται, εκτός των άλλων, είναι και οι εξής:


  1. Επισήμανση των επικίνδυνων σημείων του σχολείου για την ασφάλεια του μαθητή στην αρχή και στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

  2. Συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων για καταγραφή τους σε πρακτικό και τρόπους επίλυσης.

  3. Συνεδρίαση Σχολικού Συμβουλίου και ενημέρωση του Δ.Σ των Γονέων καθώς και τους αντιπροσώπου της Σχολικής Επιτροπής. Καταγραφή στο Βιβλίο Πρακτικών του Σχολικού Συμβουλίου.

  4. Γραπτή ενημέρωση από τη Διεύθυνση του σχολείου προς τη Σχολική Επιτροπή και προς τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου που έχουν την ευθύνη συντήρησης του κτηρίου. Κοινοποίησή της στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Διατήρηση των σχετικών εγγράφων στο αρχείο του σχολείου.

  5. Κατά την πρωινή προσέλευση των μαθητών να μην επιτρέπεται η είσοδος στους εσωτερικούς χώρους του σχολείου 3-4 λεπτά πριν κτυπήσει το κουδούνι, αλλά οι μαθητές να παραμένουν στο προαύλιο. Οι μικροί μαθητές μπορούν να αφήνουν τις τσάντες τους σε κάποιο επιλεγμένο σημείο. Αυτό γίνεται για να μην «ξεχνιούνται» μαθητές στις τάξεις τους κατά τη διάρκεια της προσευχής και χάνεται ο έλεγχος από τον εφημερεύοντα.

  6. Οι εκπαιδευτικοί να παραλαμβάνουν τα τμήματά τους και να κατευθύνονται στις τάξεις μετά την προσευχή.

  7. Με το κτύπημα του κουδουνιού για το πρώτο διάλειμμα οι εκπαιδευτικοί βγάζουν τους μαθητές από τις τάξεις και αποχωρούν τελευταίοι. Κανένας μαθητής και για οποιονδήποτε λόγο ( να τελειώσει τις ασκήσεις, επιμελητής) δεν μένει μέσα στην τάξη του. Μόνο οι μαθητές που ήταν ασθενείς και πρέπει να προφυλαχτούν μπορούν να μείνουν στο εσωτερικό του σχολείου και σε συγκεκριμένο χώρο που είναι ασφαλής και ελεγχόμενος από τους άλλους εκπαιδευτικούς.

  8. Τρία λεπτά πριν το κτύπημα του κουδουνιού, στα διάφορα διαλείμματα που γίνονται, ο εκπαιδευτικός της Φυσικής Αγωγής φροντίζει να ανεβάσει στην τάξη τους μαθητές που είχαν μαζί του γυμναστική. Αυτό δεν πρέπει να γίνεται ταυτόχρονα με το κτύπημα του κουδουνιού γιατί παρατηρείται το φαινόμενο άλλοι μαθητές να μπαίνουν στο σχολείο και άλλοι να βγαίνουν στην αυλή και να μπερδεύουν την επιτήρηση του εφημερεύοντα.

  9. Πολλές φορές μαθητές που ξεχνούν χρήματα, φαγητό, μπουφάν ζητούν από τον εφημερεύοντα να ανέβουν στην τάξη τους για να τα πάρουν. Καλό λοιπόν είναι αυτά να τα υπενθυμίζουν στους μαθητές οι εκπαιδευτικοί των τάξεων πριν το κτύπημα του κουδουνιού.

  10. Σε πολλά σχολεία τίθεται ο προβληματισμός αν πρέπει να κλειδώνουν οι πόρτες των τάξεων ή όχι. Η επιλογή του κλειδώματος της τάξης προϋποθέτει και το ότι ο εκπαιδευτικός θα είναι με τους μαθητές και θα ξεκλειδώσει την πόρτα όταν κτυπήσει το κουδούνι για μέσα, έτσι ώστε να αποφευχθεί ένας επικίνδυνος συνωστισμός μπροστά στην πόρτα. Αυτό όμως κάποιες φορές δε γίνεται για λόγους όπως, ένα μπλοκαρισμένο φωτοτυπικό, ένα τηλέφωνο γονέα ένα άλλο απρόοπτο.

  11. Στα σχολεία που οι πόρτες των τάξεων ανοίγουν προς τα έξω, ο εκπαιδευτικός της τάξης είναι αυτός που πρέπει να ανοίγει την πόρτα της τάξης με το κουδούνι του διαλείμματος.

  12. Οποιαδήποτε αλλαγή και αντικατάσταση εφημερεύοντα πρέπει να γίνεται(όπως προβλέπεται) από το Διευθυντή και όχι “μεταξύ” των εκπαιδευτικών. Ο εκπαιδευτικός που λόγω κάποιας υποχρέωσης πρέπει να αποχωρήσει από το σχολείο και με δική του πρωτοβουλία και συνεννόηση «αφήνει» κάποιον άλλο συνάδελφο πρέπει να γνωρίζει ότι αν σημειωθεί κάτι απρόοπτο, σύμφωνα με το πρόγραμμα εφημερίας θα είναι αυτός υπεύθυνος, αν δεν έχει γνωστό στο Διευθυντή.

  13. Καλό είναι να μην επιτρέπονται παιχνίδια ομαδικά για λόγους τραυματισμού των μικρών παιδιών. Άρα θα πρέπει να οργανωθούν κάποια άλλα παιχνίδια στην αυλή γιατί για τα παιδιά διάλειμμα σημαίνει παιχνίδι.

  14. Μαθητές που παρακολουθούν παράλληλα προγράμματα, όπως ενισχυτική διδασκαλία, ενίσχυση Ελληνομάθειας και άλλα, όταν αποχωρούν από την τάξη να συνοδεύονται από τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό ως το χώρο που γίνεται το μάθημα.

  15. Σύνταξη εσωτερικού κανονισμού που θα περιελάμβανε τέτοιες προτάσεις ή και διαφοροποιημένες, ανάλογα με τις συνθήκες της κάθε σχολικής μονάδας, θα ήταν μια θετική κίνηση προς ενημέρωση μαθητών και γονέων σχετικά με την πολιτική ασφάλειας του σχολείου.

Όλα τα παραπάνω αφορούν κατά βάση την Α/θμια εκπαίδευση που οι μαθητές είναι μικροί. Όμως ζητήματα που αναφέρθηκαν αφορούν και την Β/θμια.

Γενικά η εφημερία είναι ένα ζήτημα που αφορά μεθοδευμένες κινήσεις και ενέργειες από όλους τους εκπαιδευτικούς αλλά και τη διεύθυνση του σχολείου και όχι μόνο από τον εκάστοτε εφημερεύοντα εκπαιδευτικό.

Πηγή : fresheducation.gr

Εφορία: Νέα ταλαιπωρία για άτομα με αναπηρία

Δημοσιεύθηκε: 29 Μαΐου 2015 - 09:02
Τελ. ενημ.: 30/08/2015 - 13:41
Η εγκύκλιος η οποία μπλοκάρει την υποβολή δηλώσεων από χιλιάδες φορολογούμενους με βαριά αναπηρία. Η εμπλοκή με τα ποσοστά αναπηρίας που καλεί τους φορολογούμενους να επισκεφθούν τα γκισέ της εφορίας.
ην άμεση διορθωτική παρέμβαση της ΓΓΔΕ απαιτεί το χάος που έχει προκληθεί στο taxisnet , με θύματα της φορολογικής γραφειοκρατίας φορολογούμενους με βαριές αναπηρίες σε ποσοστό άνω του 80%.
Όσα άτομα αυτής της κατηγορίας επιχείρησαν ήδη να υποβάλουν τις φορολογικές τους δηλώσεις διαπίστωσαν ότι το taxis δεν τις κάνει δεκτές και με ηλεκτρονικό μήνυμα τα καλεί να προσκομίσουν εντός 15 ημερών στην εφορία τους γνωμάτευση της αρμόδιας υγειονομικής επιτροπής του ΚΕΠΑ, με την οποία εκ νέου πιστοποιείται η ύπαρξη αναπηρίας.
Η φορολογική νομοθεσία προβλέπει 200 ευρώ έκπτωση από το φόρο για τα άτομα με αναπηρία τουλάχιστον 67% και άνω, ενώ οι αναπηρικές συντάξεις που λαμβάνουν άτομα με ποσοστό άνω του 80% απαλλάσσονται πλήρως από το φόρο, μετά την εξίσωση όλων των αναπήρων αυτής της κατηγορίας με τους κινητικά ανάπηρους και τους ολικά τυφλούς. Το χαρτί λοιπόν το οποίο εκ νέου απαιτείται είναι πολύ σημαντικό για τον προσδιορισμό του τελικού φόρου.
Όπως αναφέρουν λογιστές, το ζήτημα είχε αντιμετωπισθεί πέρυσι με εγκύκλιο του τότε γενικού γραμματέα Χάρη Θεοχάρη, κατ' εφαρμογήν διάταξης του φορολογικού νόμου που τέθηκε σε ισχύ την 1η-1-2014.
Με νεότερη εγκύκλιο όμως της νυν ΓΓΔΕ Κατερίνας Σαββαΐδου, ανακλήθηκε η επίμαχη παράγραφος με την οποία διευκολύνονταν άτομα με βαριά αναπηρία και τώρα καλούνται και πάλι να αποδείξουν την αναπηρία τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως σε άτομα με αναπηρία τα οποία λαμβάνουνοριστικές συντάξεις αναπηρίας, τα οποία καλύπτονταν ακόμα και με την προσκόμιση στην εφορία βεβαίωσης από τον ασφαλιστικό τους φορέα με την οποία πιστοποιείται η αναπηρία τους και η σύνταξη που λαμβάνουν.
Σύμφωνα με την αρχική εγκύκλιο της ΓΓΔΕ:
-Προκειμένου για την απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος των μισθών, συντάξεων και της πάγιας αντιμισθίας που καταβάλλονται σε άτομα με αναπηρία τουλάχιστον 80%, απαιτείται η προσκόμιση γνωμάτευσης της αρμόδιας υγειονομικής επιτροπής του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ), με την οποία πιστοποιείται η ύπαρξη αναπηρίας του ενδιαφερόμενου.
-Οι ήδη εκδοθείσες γνωματεύσεις πριν την 1η.9.2011 (ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του ΚΕΠΑ) από τις υγειονομικές επιτροπές των Νομαρχιών, μπορούν να χρησιμοποιούνται για την αναγνώριση της υπόψη φορολογικής απαλλαγής επ' αόριστον, αν πρόκειται για επ' αόριστον κρίση, ή αλλιώς μέχρι την ημερομηνία που λήγει η ισχύς τους, εφόσον είχαν εκδοθεί σύμφωνα με όσα ίσχυαν στο σχετικό φορολογικό πλαίσιο κατά το χρόνο έκδοσής τους.
-Σε περίπτωση που ο φορολογούμενος δε διαθέτει απόφαση υγειονομικής επιτροπής Νομαρχίας, ούτε γίνεται δεκτή η αίτησή του για εξέταση από τις επιτροπές του ΚΕΠΑ και εφόσον λαμβάνει σύνταξη από ασφαλιστικό φορέα κύριας ασφάλισης επειδή παρουσιάζει αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 80%, μπορεί, αντί των πιο πάνω αποφάσεων, να προσκομίσει βεβαίωση του εν λόγω ασφαλιστικού φορέα από την οποία να προκύπτει ότι συνταξιοδοτήθηκε λόγω αναπηρίας με ποσοστό τουλάχιστον 80%, ως και το χρονικό διάστημα που προβλέπεται ότι θα διαρκέσει η αναπηρία αυτή.
Η τελευταία αυτή παράγραφος ανακλήθηκε από την κ. Σαββαΐδου, με νεότερη αυστηρότερη εγκύκλιο, η οποία αναφέρει ρητώς τα εξής:
«Η τρίτη παράγραφος του σημείου 4 της Δ12Α 1023686 ΕΞ 3.2.2014 εγκυκλίου της υπηρεσίας μας, αναφορικά με την προσκόμιση βεβαίωσης ασφαλιστικού φορέα, ανακαλείται (αναφέρεται στην προσκόμιση βεβαίωσης από ασφαλιστικό φορέα ότι το πρόσωπο με αναπηρία τουλάχιστον 80% συνταξιοδοτήθηκε λόγω αυτής της αναπηρίας ως και το χρονικό διάστημα ισχύος της)».
Στην ίδια εγκύκλιο επισημαίνεται ότι για να γίνουν δεκτές οι γνωματεύσεις και να τύχουν εφαρμογής οι απαλλακτικές από το φόρο διατάξεις (απαλλάσσονται από το φόρο οι μισθοί, οι συντάξεις και η πάγια αντιμισθία που χορηγούνται σε ανάπηρους με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 80%), θα πρέπει να διαπιστώνεται και βεβαιώνεται ρητά το ποσοστό της αναπηρίας του προσώπου που αφορά.
Επίσης θα πρέπει να βεβαιώνεται το χρονικό διάστημα που προβλέπεται ότι θα διαρκέσει η εν λόγω αναπηρία, ενώ σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να καλύπτουν και το φορολογικό έτος για τα οποίο ο ενδιαφερόμενος αιτείται την εφαρμογή των οικείων διατάξεων. Σε περίπτωση που εκδίδονται ελλιπείς γνωματεύσεις, δεν θα γίνονται δεκτές για την αναγνώριση της υπόψη απαλλαγής.
Πηγή : www.euro2day.gr

Τετάρτη 12 Αυγούστου 2015

6ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ένωσης Ερευνητών της Διδακτικής των Μαθηματικών

Θέμα Συνεδρίου
 

Μαθηματικά ΜΕ διάκριση και ΧΩΡΙΣ διακρίσεις

 
Το θέμα αφορά το συνεχές ανάμεσα στα χαρισματικά και τα παιδιά που έχουν προβλήματα με τα Μαθηματικά, μέσα από επιστημολογικές, κοινωνικο-πολιτισμικές, ψυχολογικές, διδακτικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις.
 
Με βάση τον παραπάνω προβληματισμό, οι θεματικοί άξονες γύρω από τους οποίους προτείνεται να αναπτυχθούν οι εργασίες του συνεδρίου είναι:
 
  • 1 ος άξονας: Δημιουργικότητα στη Μαθηματική Εκπαίδευση
  • 2 ος άξονας: Ίσες ευκαιρίες στη Μαθηματική Εκπαίδευση
  • 3 ος άξονας: Επαγγελματική ανάπτυξη ‘δημιουργικών’ εκπαιδευτικών
  • 4 ος άξονας: Πολυμορφία στη μαθηματική εκπαίδευση: κοινωνικές και πολιτισμικές προκλήσεις
  • 5 ος άξονας: Ερευνητικές ή θεωρητικές εργασίες στο χώρο της Διδακτικής των Μαθηματικών που δεν εντάσσονται στους παραπάνω άξονες

Πρόγραμμα συνεδρίου

 
Το πλήρες πρόγραμμα θα αναρτηθεί μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας κρίσης των εργασιών.
 
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
 

Εγγραφή στο συνέδριο

 
Οδηγίες εγγραφής
 
  • Για την εγγραφή στο συνέδριο (με ή χωρίς ανακοίνωση) κάθε σύνεδρος χρειάζεται να συμπληρώσει ηλεκτρονικά το ΕΝΤΥΠΟ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΒΟΛΗΣ
  • Στη συνέχεια να καταθέσει στον ακόλουθο τραπεζικό λογαριασμό το ποσό εγγραφής (βλ. στη συνέχεια), δηλώνοντας το ΠΛΗΡΕΣ ΟΝΟΜΑ του/της και τον ΚΩΔΙΚΟ: 92224 ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ.
Αριθμός Λογαριασμού: 5202-002079-933
International Bank Account Number (IBAN): GR98 0172 2020 0052 0200 2079 933
Code Bic (SWIFT address): PIRBGRAΑ
 
Η εγγραφή θεωρείται ότι έχει πραγματοποιηθεί μόνον όταν:
 
  • 1 : Έχει υποβληθεί το ηλεκτρονικό Έντυπο Εγγραφής και Υποβολής, και
  • 2 : Έχει παραληφθεί ηλεκτρονικά (σκαναρισμένη) από την Οργανωτική Επιτροπή στην ηλεκτρονική διεύθυνση: enedim6@eled.auth.gr η ΑΠΟΔΕΙΞΗ της καταβολής του αντίστοιχου ποσού εγγραφής.
Για ειδικά θέματα που αφορούν την εγγραφή (π.χ. έκδοση τιμολογίου κλπ) ο/η σύνεδρος απευθύνεται στη γραμματεία του συνεδρίου.
Κόστος εγγραφής
 
Το ποσό εγγραφής στο συνέδριο είναι 40 ευρώ για εγγραφές μέχρι τις 30 Οκτωβρίου 2015 και 60 ευρώ μετά την ημερομηνία αυτή.
 
Για τους προπτυχιακούς φοιτητές το ποσό εγγραφής είναι 15 ευρώ, ενώ για τους μεταπτυχιακούς φοιτητές και για τους συμμετέχοντες με ανακοίνωση στις καλές διδακτικές προτάσεις είναι 25 ευρώ.
 
Στο ποσό αυτό περιλαμβάνονται:
 
  • Τα Πρακτικά του συνεδρίου σε ηλεκτρονική μορφή
  • Πρόσβαση στις συνεδρίες
  • Τσάντα και γραφική ύλη
  • Καφές και εδέσματα κατά τα διαλείμματα των εργασιών του συνεδρίου
  • Δείπνο
  • Βεβαίωση συμμετοχής
 
Σημειώνεται ότι στο ποσό εγγραφής των φοιτητών καθώς και των συμμετεχόντων με ανακοίνωση στις καλές διδακτικές προτάσεις δεν περιλαμβάνεται το δείπνο.


Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα του Εν.Ε.Δι.Μ. : enedim6.web.auth.gr

Η αντιμετώπιση του χειριστικού παιδιού.

Της ψυχολόγου Μαρίνας Κόντζηλα

on .
Ακούμε συχνά γύρω μας πως ένα παιδί είναι χειριστικό και οι γονείς σηκώνουν τα χέρια ψηλά αφού δεν ξέρουν πώς να το αντιμετωπίσουν. Ας δούμε λοιπόν αναλυτικά παρακάτω τι σημαίνει χειριστική συμπεριφορά στα παιδιά και πώς μπορούν να τη διαχειριστούν οι γονείς.
Τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία (από 15 μηνών περίπου) εφαρμόζουν ασυνείδητα κάποιες συγκεκριμένες συμπεριφορές προκειμένου να παίρνουν αυτό που θέλουν από τους ενήλικες και κυρίως τους γονείς τους. Αυτό στο οποίο αποσκοπούν με τον τρόπο τους μπορεί να είναι οτιδήποτε, π.χ. η απόκτηση ενός παιγνιδιού ή άλλων υλικών αγαθών, η έγκριση των γονέων για μια έξοδο με τους φίλους τους, η αποδοχή των γονέων να κοιμούνται τα παιδιά μαζί τους, η άδεια των γονέων να περάσουν περισσότερο χρόνο στον υπολογιστή κ.ά. Η χειριστική συμπεριφορά των παιδιών σχετίζεται με θέματα της καθημερινής ζωής όπως τον ύπνο, το φαγητό, τον ελεύθερο χρόνο, τη μελέτη για το σχολείο κ.ά.
Οι γονείς ακούνε πολύ συχνά από τα παιδιά κάποιες χαρακτηριστικές φράσεις, όπως π.χ. "δεν είσαι καλή μαμά γιατί δε μου πήρες το παιγνίδι που σου ζήτησα", "είσαι κακός γιατί δε με αφήνεις να παίξω με τους φίλους μου", "δεν ενδιαφέρεσαι για μένα καθόλου αφού δε με αφήνεις να πάρω κινητό που το χρειάζομαι και έχουν όλοι οι συμμαθητές μου", "αν με αγαπάς να με πας τώρα στην παιδική χαρά" και άλλες πολλές.
Στην ουσία θα μπορούσαμε να πούμε πως τα παιδιά έχουν το δικό τους τρόπο προκειμένου να εκμεταλλεύονται συναισθηματικά τους γονείς τους. Χρησιμοποιώντας φράσεις σαν αυτές που αναφέρθηκαν παραπάνω, προσπαθούν να κεντρίσουν το συναίσθημα των γονιών τους προκαλώντας τους τύψεις και ενοχές με απώτερο σκοπό να λυγίσουν, να παραδοθούν και τα ίδια να επωφεληθούν λαμβάνοντας όλα όσα επιθυμούν. 
Εάν συνειδητοποιήσουν πως το "δόλωμα", δηλαδή οι γονείς αρχίζει και "τσιμπάει", τότε επαναλαμβάνουν την ίδια χειριστική συμπεριφορά διαρκώς. Εάν αντίθετα διαπιστώσουν πως το κόλπο δεν πιάνει και οι γονείς είναι άκαμπτοι και δεν υποκύπτουν, διακόπτουν συνήθως τον αντίστοιχο τρόπο δράσης. Π.χ. εάν ένα παιδί θέλει κάτι μέσα σε ένα κατάστημα και προκειμένου να το πάρει κλαίει, στριγγλίζει, πέφτει στο πάτωμα και χτυπιέται, εάν ο γονιός αρνηθεί κάθετα και δεν ενδώσει στην επιθυμία του, κάποια στιγμή το παιδί θα το αποδεχτεί και θα ηρεμήσει. 
Τα παιδιά μέσα από τη χειριστική συμπεριφορά τους προκαλούν τους γονείς τους, δοκιμάζουν τα όριά τους και προσπαθούν να τα σπάσουν και να τα παραβιάσουν. Ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση που βιώνουν, βρίσκουν συχνά ευκαιρίες να χειρίζονται συναισθηματικά τους γονείς τους (π.χ. αφορμή για τα παιδιά να εκδηλώσουν τέτοιες συμπεριφορές μπορεί να αποτελέσει μια διαμάχη ή το διαζύγιο των γονέων, μια ασθένεια δική τους που γνωρίζουν πως στεναχωρεί και αγχώνει τους γονείς, οι προσδοκίες των γονέων σχετικά με τους βαθμούς τους και τη σχολική τους επίδοση κ.ά).
Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι πως όσο οι γονείς επιτρέπουν και ανέχονται τη χειριστική συμπερφορά των παιδιών, τόσο πιο εύκολο είναι να επεκταθεί αυτή στην ενήλικη ζωή τους και να δυσχεραίνει τις σχέσεις και την επικοινωνία με καθηγητές, συμμαθητές, φίλους, συναδέλφους, συντρόφους κ.ά.
Ορισμένες κατευθυντήριες γραμμές προκειμένου να αντιμετωπίσουν οι γονείς τη χειριστική συμπεριφορά των παιδιών είναι οι ακόλουθες:
• Αναλογιστείτε τη δική σας συμπεριφορά και σκεφτείτε μήπως χωρίς να το καταλαβαίνετε ενισχύετε κάποιες φορές εσείς οι ίδιοι τη χειριστική συμπεριφορά των παιδιών σας, μέσω της χρήσης απειλών και δωροδοκιών (π.χ. "εάν πάρεις καλούς βαθμούς θα σου πάρω λάπτοπ"). Προσπαθήστε να αποφύγετε τέτοιου είδους μεθόδους.
• Βάλτε σαφή και ξεκάθαρα όρια κατανοητά από το παιδί ανάλογα με το ηλικιακό και νοητικό του επίπεδο και φροντίστε να παραμείνετε πιστοί και σταθεροί σε αυτά.
• Συζητήστε ανοιχτά με το παιδί σας και εξηγήστε του πως η συμπεριφορά του δεν είναι σωστή.
• Διατηρήστε την ψυχραιμία σας κάθε φορά που το παιδί εκδηλώνει "αρνητική" συμπεριφορά σε κάποιο δημόσιο χώρο ή μπροστά σε κόσμο στο σπίτι. Μην ξεχνάτε πως είναι κάτι που σχεδόν όλα τα παιδιά το κάνουν.
• Προσπαθήστε να δείχνετε αδιαφορία όταν το παιδί δρα με τρόπο που δεν σας αρέσει.
• Δώστε έμφαση και αφιερώστε χρόνο σε στοιχεία που θέλετε να καλλιεργήσετε.
Μην ξεχνάτε πως το παιδί θα δοκιμάσει άπειρες φορές μέχρι να μεγαλώσει να σας προκαλέσει γιατί όλο αυτό δεν είναι τίποτα άλλο από ένα παιγνίδι. Στο χέρι σας είναι κατά πόσο θα είστε ανεκτικοί και θα υποκύπτετε σε τέτοιου είδους συμπεριφορές επειδή νιώθετε ενοχές, τύψεις ή ντροπή ή θα επιλέξετε να δράσετε προκειμένου να τις περιορίσετε.
Μαρίνα Κόντζηλα 
Συμβουλευτική Ψυχολόγος - Εκπαιδεύτρια Ομάδων Γονέων
Γραφείο: Φαρσάλων 10, Χαλάνδρι (δίπλα στο μετρό στάση "Χαλάνδρι")
Τηλέφωνα επικοινωνίας: 210-6005441 & 697-0084190
E-mail: marpsychology@yahoo.gr
Facebook: Μαρίνα Κόντζηλα Ψυχολόγος
Πηγή : myxalandri.gr

Παρασκευή 10 Ιουλίου 2015

Ένα φωτεινό παράδειγμα καθηγητή πρότυπου για πολλούς μαθητές

Περιδιαβαίνοντας τα μονοπάτια του Internet, "έπεσα" σε ένα άρθρο με τον τίτλο ο "Ο γα...τος καθηγητής που με σημάδεψε", ψάχνοντας το αρχικό άρθρο πήγα στο άρθρο που παραθέτω λίγο πιο κάτω. Ο μαθητής που επηρεάστηκε από τον συγκεκριμένο καθηγητή έψαξε και βρήκε μία συνέντευξη του στη Λιάνα Κανέλλη. Το ηχητικό όμως που άκουσα με εντυπωσίασε και προσπάθησα να βρω λίγα περισσότερα πράγματα, για έναν καθηγητή που εκτός από πρότυπο για τους μαθητές θα πρέπει να είναι και ένα φωτεινό παράδειγμα και για τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς. Αφού αυτός το κατάφερε (αν και από τα γραφόμενα πάντα θα υπάρχουν και κάποιοι που θα είναι δυσαρεστημένοι, γιατί δεν ακολουθούνται ακριβώς οι εγκύκλιοι του συστήματος) να συνδυάσει πολλά πράγματα για το καλό, για την ψυχική υγεία, για την ευτυχία και στην τελική για την πρόοδο των μαθητών του, πάει να πει πως γίνεται και οφείλουμε και οι υπόλοιποι να προσπαθήσουμε.
Παραθέτω με χρονική σειρά τα άρθρα :

Καταπληκτικό κείμενο του καθηγητή Γιάννη Κουβαρά (2ο Λύκειο Βριλυσσίων)

Μαΐου 27th, 2009 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Καταπληκτικό κείμενο του καθηγητή Γιάννη Κουβαρά (2ο Λύκειο Βριλυσσίων)
Ανατριχιαστικό, απαγγελία από την Λ.Καννέλη στον CITY FM στις 25 Μαΐου 2009. Μία ηλιαχτίδα φωτός στο σκοτάδι αυτός ο άνθρωπος.
Μεταφέρω από την Καθημερινή (16/5/09):
Από την εκπαίδευση στην Παιδεία…
Μια διαφορετική επιστολή στους τελειόφοιτους του 2ου Λυκείου Βριλησίων από τον καθηγητή τους, Γ. ΚουβαράΤου Τακη Kαμπυλη

Πέρυσι τέτοια εποχή οι τελειόφοιτοι του 2ου Λυκείου Βριλησσίων βρήκαν στα θρανία τους μία επιστολή. Hταν από τον φιλόλογό τους (και σεβαστό δάσκαλο) Γιάννη Κουβαρά. Αυτοί μπροστά σε μια μεγάλη αρχή, ο Γ. Κουβαράς κοντά στη συνταξιοδότηση. Γιατί την έστειλε στους μαθητές του;
Διότι «η ευτυχία δεν ανεβαίνει στα ρετιρέ επειδή λαχανιάζει. Αλλά το 2ο Λύκειο Βριλησσίων είναι ρετιρέ και πάσης Ελλάδος. Σύμφωνα με τα στατιστικά πλασάρεται στη 10άδα ανάμεσα στα 3 χιλιάδες λύκεια όλης της χώρας. Και βέβαια προτιμώ ένα σχολείο που βγάζει ευτυχισμένους οδοκαθαριστές από ένα που βγάζει νευρωτικούς επιστήμονες, σήμερα που έχουμε έλλειμμα ευτυχίας και πλεόνασμα επιστημόνων (…) Το 2ο Βριλησσίων είναι ευτυχισμένο γιατί πολλές φορές τελειώνατε το μάθημα και δεν φεύγατε (από τον συνήθη τόπο του εγκλήματος) μένατε στον χώρο του σχολείου, συζητούσατε, περιμένατε τους φίλους σας από άλλα τμήματα, νιώθατε δικό σας τον χώρο. Αυτό το γεγονός με συγκινεί, το εκλαμβάνω ως βαρόμετρο υγείας κι ευτυχίας, ως άμυνα συλλογικότητας που τόσο τη χρειαζόμαστε (επικοινωνώ άρα υπάρχω…)».
«Το καλλίτερο σχολείο»
Ο καθηγητής εξηγεί στα «παιδιά» του στη συνέχεια της επιστολής του πως «το καλλίτερο σχολείο δεν είναι εκείνο που έχει τις περισσότερες επιτυχίες (οι στατιστικές είναι σαν τα μαγιώ, δείχνουν πολλά αλλά κρύβουν τα ουσιωδέστερα). Το καλλίτερο σχολείο είναι εκείνο που οι μαθητές του το μισούν λιγότερο. Σ’ αυτό ήθελα να με κρίνετε».
Η επιστολή είναι από έναν μεγάλο φιλόλογο. Και ισορροπεί ανάμεσα σε στίχους, συμβουλές, σκέψεις και παιχνίδια λόγου. Είναι μια άλλη γλώσσα, με άλλες προτεραιότητες για έφηβους γεμάτους άγχος και χωρίς χρόνο. Κι ο Γ. Κουβαράς το ξέρει αυτό: «Σπαταλήστε τη μισή νιότη σας σε ουτοπίες. Την υπόλοιπη στα έργα της θάλασσας, στα έργα της αγάπης. Ανοίξτε πανιά στο Αδύνατο. Για να φτάσετε στο δυνατό. Αριστοκράτες στην τέχνη, στους τρόπους. Δημοκράτες στη ζωή. Ή αλλιώς μάγκες στα αλώνια, κύριοι στα σαλόνια. Το επαναλαμβάνω. Κανείς δεν ψήλωσε κονταίνοντας τους άλλους. Μόνο ασκήσεις σε μονόζυγο δίνουν πόντους “για να σηκωθούμε λίγο ψηλότερα και θα δούμε τις αμυγδαλιές ν’ ανθίζουν, τα μάρμαρα να λάμπουν στον ήλιο, τη θάλασσα να κυματίζει. Λίγο ακόμα να σηκωθούμε λίγο ψηλότερα”. Σεφερικά και σταθερά Ψηλά τις καρδιές (…)».
«Σπαταλήστε χρόνο, αλλιώς πώς θ’ ανακαλύψετε τη ζωή; Η ζωή είναι ωραία αλλά τα ’χει φτιάξει με άλλον. Επιμένετε και θα σας ενδώσει και δώσει. Αλλά επιμένετε (“επιμένετε και στον εαυτό σας να σας απαντήσει. Μην του επιτρέπετε υπεκφυγές”). Μην εμπιστεύεστε τα εύκολα. Απογοητεύουν εύκολα. Να είστε αναγεννησιακοί de omnibus dubitandum για όλα να αμφιβάλλετε εκτός από ένα (“γιατί και η αμφιβολία πρέπει κάπου να πατάει”, Wittgenstain), την Αγάπη (η αμφιβολία στην αγάπη είναι αμαρτία)… Να λέτε τα άσχημα μπροστά στους φίλους σας. Τα καλά τους πίσω τους. Αντιγράψτε τα καλά του Μείζονος Ελληνισμού. Διαγράψτε τα άσχημα του Μίζερος Ελληνισμού. Μην κόβετε φλέβες, κόψτε λ.χ. το κάπνισμα. Μη χτυπάτε ενέσεις, εν ανάγκη χτυπήστε το κεφάλι σας στον τοίχο, ίσως πάρει μπροστά. Μην τα βάζετε με το γείτονα. Δεν είναι εχθρός. Ο εχθρός είναι μέσα μας, τα ελαττώματά μας. Αυτά πολεμήστε και περιορίστε. Μην καίτε τα βιβλία στο τέλος της χρονιάς. Μυρίζει καμμένη σάρκα, καμμένα μυαλά από Αουσβιτς μεριά. Κάψτε καλλίτερα προλήψεις, προκαταλήψεις και λοιπά λιπαρά. Τα βιβλία είναι για να φωτίζουν. Φωτιστείτε και αυτοαναναφλεχθείτε οι ίδιοι με βιβλία. “Αν δεν καείς εσύ, αν δεν καώ εγώ πώς θα γεννούνε τα σκοτάδια φως; (Χικμέτ). Εκεί που καίνε βιβλία, μία μέρα θα καίνε ανθρώπους” (Τόμας Μαν το 1933 δηλ. το 1943 ήταν κοντά)».
«Μακρύς ο δρόμος»
Η επιστολή στους μαθητές του 2ου Λυκείου ξεκινάει με Εμπειρίκο: «Πάρε τη λέξη μου Δος μου το χέρι σου» και συνεχίζει με το «Μακρύς ο δρόμος απ’ την ανία της εκπαίδευσης στη μαγία της Παιδείας, στη μαγγανία της. Διανύστε τον όμως. Εν ανάγκη με τα γόνατα, και ματωμένα. Αξίζει! (…) Μην περιορίζετε την πραγματικότητα στα 21cm της TV (έγχρωμη TV, ασπρόμαυρη ζωή), όταν η πραγματικότητα είναι απεριόριστη και κυρίως υπάρχουν τόσες πραγματικότητες όσες μπορείς να φανταστείς. Φτιάξε τη δική σου, ομορφότερη από όλες τις άλλες. Είπαν την TV μηχανισμό αχρήστευσης του ανθρωπίνου βλέμματος. Μην αχρηστεύετε το πολυτιμότερο. Αναγνώστε πρόσωπα, το πιο συναρπαστικό και ωραίο ανάγνωσμα που υπάρχει.(…) Ο μόνος ιερός τόπος που υπάρχει, μάλλον ο πιο ιερός, είναι το ανθρώπινο πρόσωπο. Γι’ αυτό στην Κόλαση οι άνθρωποι είναι δεμένοι πιστάγκωνα πλάτη με πλάτη. Υπάρχει κόλαση/τιμωρία μεγαλύτερη από τη στέρηση του βλέμματος του άλλου;»
Και η επιστολή στους μαθητές καταλήγει: «Η ζωή είναι μιγαδική και μαγική. Εμπεριέχει και τη φαντασία. Οξυγονώστε την συχνότερα. Εκανα για σας λιγότερα από όσα ήθελα και περισσότερα από όσα μπορούσα. Ο αη-Αλύπιος ας σας έχει όλους καλά».
Προοπτική
Υπάρχουν και αυτοί οι καθηγητές -υπάρχουν κι αυτοί οι τυχεροί μαθητές -υπάρχει κι αυτή η αντίληψη που δικαιώνει το δημόσιο σχολείο, υπάρχει κι αυτή η προοπτική για τους νέους. Και περισσότερο απ’ όλα υπάρχει το φρένο στον μονόδρομο των εισαγωγικών εξετάσεων ως ικανή και αναγκαία συνθήκη για την επιτυχία. (Είναι ικανή και αναγκαία συνθήκη αλλά για την οικονομία και την παραοικονομία).
Captain-my Captain, μία ακόμη φορά που έδειξες πως η ποίηση είναι στην πραγματικότητα παρά στη φαντασία… Τυχεροί οι μαθητές σου. Τους αφαίρεσες την ημερομηνία λήξης.
Πηγή : www.karios.gr
  • 7 Ιουλίου 2015

Η διδασκαλία του συστήματος

Κόντρα στο εκπαιδευτικό σύστημα, κοντά στους μαθητές.
-Θέλω να γράψω κάτι για ένα καθηγητή που είχα στο λύκειο και είναι ένας πολύ γαμάτος τύπος.
-Τίτλος;
-«Ο γαμάτος καθηγητής που με σημάδεψε».
(ακούγονται γέλια από αριστερά μου)
- Μέντορας ρε φίλε, είναι πιο «touchy». Είναι πολύ σημαντικό ένας άνθρωπος να έχει μέντορα και δεν έχουν όλοι (αυτό ακούστηκε από δεξιά που είναι ο αγγλομαθής). Βρες κάτι για μέντορα.
Δε μου αρέσει ιδιαίτερα σαν λέξη, αλλά θα το δεχτώ. Θα μιλήσω για τον δικό μου μέντορα.
Στο γυμνάσιο ήμουν θεωρητικά ένας καλός μαθητής που απλά βαριόταν να διαβάσει, πράγμα που μεταφράζεται ως ένα χαλαρό και χωρίς ιδιαίτερη πίεση, 16 μέσο όρο. Στο λύκειο άρχισε να χάνεται η μπάλα, να τρέχω στα γήπεδα, να γκομενίζω και να δουλεύω (πολύ βασικό). Αυτό σε ελεύθερη μετάφραση είναι 9.7 μέσο όρο και κάθε Κυριακή εκκλησία για τα ευχαριστήρια στο Μεγαλοδύναμο.
Σε όλα αυτά, πρέπει να συνυπολογιστεί το γεγονός ότι είχα ήδη αναπτύξει άριστη σχέση με το διάβασμα, αρκεί να μην είχε να κάνει με το σχολείο. Μοιραία, ο μόνος τρόπος για να με πείσει κάποιος καθηγητής να ανοίξω κανένα βιβλίο ήταν να με κάνει να πιστέψω πως δεν μαθαίνω κάτι λόγω σχολείου, αλλά μόνο γιατί είναι ωραίο να το ξέρω. Πέρασαν δεκάδες καθηγητές το μαρτύριο του να με έχουν μαθητή. Και τους ζητώ συγγνώμη. Ένας μόνο κατάφερε να με τιθασεύσει.
Δευτέρα λυκείου, 22 άτομα στο τμήμα της Θεωρητικής κατεύθυνσης. Δηλαδή εγώ και άλλα δύο αρσενικά ανάμεσα σε 19 κορίτσια. Οι άλλοι δύο καλοί έως άριστοι μαθητές, όπως και οι κυρίες. Πρώτο μάθημα. Εμφανίζεται ο καθηγητής ο οποίος είναι ψηλός με λευκό μουστάκι, λίγο αχτένιστο μαλλί και γυαλιά πρεσβυωπίας που τα ακουμπάει στην άκρη της μύτης αποφεύγοντας τακτικά την οπτική επαφή με το συνομιλητή του. Και η πρώτη του κουβέντα είναι. «Συγγνώμη, αλλά μου έδωσαν Λατινικά. Δε μου έδωσαν μια Λογοτεχνία να είμαστε όλοι χαρούμενοι. Αλλά θα τη βρούμε την άκρη».
Για τα επόμενα δύο χρόνια, πριν αρχίσει το μάθημα, θα λέει από έναν καλό λόγο για κάθε μαθητή ξεχωριστά. Θα κάνει χιούμορ, πολλές φορές σόκιν, σαν κανονικός άνθρωπος δηλαδή και χωρίς καν να προσπαθεί να μπει στα στενά όρια του καθωσπρεπισμού. Αυτό οι μαθητές το εκτιμούσαν. Μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα είχε κερδίσει το σεβασμό χωρίς ποτέ να τον έχει ζητήσει. Ήταν ο μοναδικός καθηγητής που εν μέσω μαθήματός του, αν χτυπούσε κουδούνι για διάλειμμα, δεν κουνιόταν κανείς μέχρι να τελειώσει αυτό που έλεγε. Και αυτό είναι τεράστια κατάκτηση για έναν εκπαιδευτικό.
Το σύστημα όμως τον αφήνει να κάνει τη δουλειά του; Ούτε καν προσπαθεί. Πιθανολογώ πως αν κάποιος ρωτήσει τους συμμαθητές μου για εκείνον, η απάντηση που θα πάρει θα είναι του τύπου "φοβερός άνθρωπος, αλλά το μάθημα ήταν μπουρδέλο/βγάλαμε τη μισή ύλη/έγραψα 15 στα λατινικά επειδή μας διάβαζε Λειβαδίτη αντί να κάνουμε το κανονικό μάθημα".
Τα παραπάνω, τα κατανοώ για κάποιον που επιθυμεί να προοδεύσει και είτε θέλει είτε όχι, αναγκάζεται να το κάνει εντός αυτού του κάκιστου συστήματος.  Σε ό,τι έχει να κάνει με μένα, μιλάω ξεκάθαρα εκ του ασφαλούς γιατί δεν είχα καμία διάθεση να δώσω πανελλήνιες, οπότε απολάμβανα και με το παραπάνω την απότομη διακοπή της περιγραφής του ιστορικού-διηγηματικού cum, για να ακούσω ένα απόσπασμα από τηΣονάτα του Σεληνόφωτος ή κάτι από Ρίλκε.
Αυτός ο κύριος είναι ο άνθρωπος που συνέβαλλε ουσιαστικά στο να γίνω αυτό που είμαι σήμερα. Έστω κι αν το κατάλαβα πολύ καιρό αργότερα. Έστω κι αν εκείνος δεν το ξέρει καν. Τα βιβλία των λατινικών είναι τα μοναδικά που έχω κρατήσει. Τα έχω γεμίσει με τα ποιήματα που μας πέταγε σε άκυρες στιγμές. Αν έχει σημασία, έγραψα 0.02 στα λατινικά στις πανελλήνιες. Αλλά δεν έχει σημασία.
Ο κύριος αυτός συγκέντρωσε το θαυμασμό όλης της χώρας, χάρη στη Λιάνα Κανέλλη που ανέγνωσε στο ραδιόφωνο του City 99,5 (πριν 6 χρόνια) την επιστολή που δίνει σε κάθε μαθητή του πριν τις πανελλήνιες. Έψαξα, βρήκα το ηχητικό και σας το χαρίζω παρακάτω. Η επιλογή για να μπορέσετε να το κατεβάσετε είναι ενεργή γιατί αυτά που ακούγονται είναι ο αφρός της παγκόσμιας λογοτεχνίας και αξίζει να μοιράζεται απλόχερα.
Κυρ-Γιάννη, ευχαριστώ.
 Πηγή : provocateur.gr